Halaman

Rabu, 11 Jun 2014

Bercuti di Brunei Part 2

Bercuti di Brunie

Ambik kau.. dah sebulan lebih baru nak sambung cerita..
sbb aku tahu tak dak pengunjung pun nak baca.. tapi tak pa aku cerita jugak.. mungkin untuk rujukan aku kelak...walaupun ada part dah lupa.. tak pa aku cerita part mana yang ingat jer yer...

Hari kedua..
awal tu kami terus check out. sbb malam ke dua kami akan bermalam di brunei.
hari ke dua ni.. aku rasa hari agak mencabar buat aku  T______T. sbb masa kat brunie tu.. tetiba google maps tak nak ikut kami...waze pun asyik culculating ja.. dgn hujan segala bagai..dengan terpaksa patah balik sbb duit tak tukar.. hahaha kerja gila.. nasib baru brunie..belum lagi negara yang bahasa ayam itik.

meh aku cerita dari awal

pagi tu kami bergerak awal..sbb nak pergi sarapan mee tulang kat kepulauan melayu..katanya ni tempat paling pemes untuk pergi sarapan.Ok sudah bergerak.. terus cari kepulauan melayu. tak la susah sangat nak cari.. kedai tu ada sebelah kiri.. yang pasti sebelum pintu masuk golf.sampai ja sana luluh hati aku T________T . kedai tu tak bukak pulak.. aku datang hari isnin dan aku tak pasti kenapa dia tak bukak.. bukan hari cuti umum pun.. kat situ mmg tak ada kedai makan lain pun.. sunyi sepi ja..

pastu en kanda ckp.. jom gerak ke brunie terus la.. singgah ja lah kedai mana2..aku pun.. jom la g makan nasik katok ja la kat brunie.. jam 8.30 pagi..ok la kot.. tak pun singgah ja mana2 kedai kat miri ni. ok aku guna google maps cari sungai tujuh.. sbb ni sempadan antaran brunei dgn miri.. lepas gerak dalam 10 minit mcm tu.. aku perasan google maps ni tak nak ikut aku.. dia dah gelong.. so apa lagi gelabah la sekejap..lepas on off dia ok balik.. makluma la guna hp ja..masuk la aku jalan short cut.. lalu taman mana tah... masa situ mmg tak dak kedai makan atau apa2 pun.. taman perumahan ja..ok kami pun teruskan perjalanan. bila kami dah nak sampai dekat jambatan sg tujuh tu.. tetiba en kanda kata.. eh duit belum tukar.. mcm mana nanti kalau tol kena bayar dalam duit brunie.. aku pun ha betul la jugak.. aku cakap depan tu ada town kot. bajet mcm kat sempadan bukit kayu itam dengan danok la kan.. masa tu aku zoom kan maps tu.. skali mcm tak dak deretan kedai pun.. ok nekad! patah balik...

jauh jugak la patah balik pun.. aku tukar duit dekat e-mart. tempat tukar duit bukak jam 10 ya. terpaksa la kami menunggu. tapi jam 10.10 masih belum bukak.. masa tu aku pikir tak kan la nak ke town miri pulak..
last aku tanya org kedai  depan kedai tukar duit tu.. dia ckp.. ha diorg ni mmg lambat sikit... skali.. haaaaa... tu org nya...lega aku.. fuhhhhh bila dia bukak ramai org serbu.. rupanya bukan kami saja yang tgh tunggu. money changer ni betul2 sebelah pintu masuk emart.

tukar jangan tak tukar..

masa kami tukar $ 1 = Rm2.6

so kami teruskan perjalanan ke brunie.. ok first skali korang akan jumpa tol.tol ni lepas korang dah seberang jambatan sg tujuh. tol ni tol swasta. korang ke bayar Rm10.00 kemudahan apa pun tak ada. aku tak tau apa fungsi tol ni wujud. ok jalan sikit. korang akan jumpa imgresen malaysia. masa ni korang kena cop pasport korang ja.
mmg suny.. mcm tak dak orang. jalan dia mcm pening ja.. kami main ikut kereta depan ja.first impresion aku kat sini.. tempat ni mcm di landa badai ja.. hutan ja.. tak meriah mcm sempadan nak ke thailand.

ok.. lepas cop pasport
korang akan jumpa pulak imgresen brunie. masa ni korang kena bagi pasport lagi utk cop. lepas tu korang akan jumpa lagi pos imgresn. kali ni korang kena istihar kereta. dia akan bagi borang merah tu.  korang kena parking kereta kat mana2.. sbb nak isi borang tu kan.ok part ni sedih jugak T______T   kami tak ada pen!!! gila ko.. tak kan nak tulis guna eye liner kot... kami masuk la dalam satu opis ni.. bajet dalam tu mcm ada tempat nak isi borang skali tak dak. apa lagi.. terpaksa la pinjam kat abg guard kat pintu tu.. hahaha nasib dia bagi pinjam.. lepas isi tu.. kami antar borang tu dekat post yg bagi borang tu.. kat situ korang ada dapat satu cop. dan borang merah tu korang ambik la simpan.basah ketiak jugak la nak setel hal ni pun.. hahahah..

jambatan sg tujuh

nampak bumbung kuning tu.. ha kat situ la korang kena bayar rm10.00

borang merah ni.. yang ni mmg korang ambik simpan buat kenang kenangan ya..
aku ingat kena bagi balik dekat diorg..

ok ni la pemandangan selepas korang masuk sempadan brunie
mmg tak ada apa.. hutan kiri kanan ya..

ok..
dalam berapa Km korang akan jumpa lagi satu tol.
ini tol brunie ya.. tol ni pun mcm pondok nak bayar paking ja. masa ni korang kena bayar guna duit brunie $3.00 murahnyaaa... kalau convert T_____T
kalau ikut perancangan kami nak singgah kuala beliat. sbb nak ke tempat macam di cadangkan oleh  http://timetravelafif.blogspot.com tapi skali lagi google maps tak nak ikut..pusing jugak la aku kat kuala beliat tu.. last buat keputusan tak payah pergi la.. singgah time balik nanti..

kami teruskan perjalanan ke bandar sri bagawan..
yer.. jalan dia mcm haighaway ada 2 lane.. masa ni korang akan jumpa mcm2 town tapi tak berapa nak town..bajet jumpa la lomboghini ka ferari ke.. tapi tak ada la pulak..
apa yang  kami perasan susah betul nak jumpa orang naik moto. apatah lagi org merempit.
yer la minyak diorang kan 50 sen ja weiii....skali skala ada jugak jalan jem.. kereta banyak.. auta la org yg cakap brunie ni tak jem langsung.. tapi jem dia tak la teruk..sbb kereta banyak.lagipun hari kami pergi hari sekolah. time tu budak balik sekolah mungkin.

ok bila dah sampai nak ke kampung air..
tapi bila kami sampai kami di sambut dengan hujan. masa kami nak sampai ni google maps mmg tak nak ikut kami.. kami main redah ja.. ikut maps dan signbord.
di sbbkan dah hujan.. kami masuk shoping complex. park kereta.kalau korang nak tahu
kampung air,yayasan sultan haji hassanal bolkiah mall,masjid sultan omar ali saifuddin brunei,Muzuim semua berada dalam satu tempat ja. korang boleh park kereta then berjalan ja.sbb dah hujan kami masuk yayasan sultan haji hassanal bolkiah mall konon la shoping la cuci mata.. bagi aku dalam tu mmg tak ramai orang. barang pun mcm out to date.. tapi barang di murah..tapi bila korang convert jadi mahal. seluar levis boleh cecah RM400.00 gila ko...

ok.. bila dah tak hujan.. kami plan nak nak bot ke kampung air.. masa ni kena pandai tawar menawar,masalahnya aku sendiri pun pun tak tahu harga lantai dan siling so mcm mana aku nak tawar menawar,,, adoii masa sebelum pergi bukan main dah rasa cukup cari maklumat.. skali tak cukup  jugak. last aku dapat $30 untuk pusing kampung air.tak tau la korang dapat berapa..
ok masa dah naik boat tu.. pakcik ni buat tawaran pulak... adoiii..
dia ajak kami pergi tgk monyet sumpahan belanda tu.. dia cakap rugi tak tgk...katanya kalau monyet tu tak muncul tak payah bayar. dia mintak kami bayar $40 utk tgk monyet tu.. kalau monyet tu tak ada bayar $30 saja.. aku dah malas pikir.. so en kanda buat keputusan.. kanda pun malas nak bertekak.. last skali setuju..

mcm2 la cerita yang kami dengar dgn pakcik ni..
lagi satu pakcik ni asyik suruh aku ambik gambar ja.. katanya buat kenang kenangan,, aku pulak guna kamera hp ja..haha sbb tu kualiti gambar tak lawa...masa tu atas boat tu pakcik tu  da tunjuk istana tak siap. katanya istana tu milik azarina. atas bukit.bila dah cerai ni azarina tak hak la ke atas istana tu...dia cerita lagi dia pencen tentera dapat duit pencen $750 sebulan.mcm2 la lagi dia cerita.tak tercerita plak aku kat sini..ha lagi satu dia ckp sejak diorg mengamalkan hudud ni.. jiran dia dulu free hair skarang dah pakai tudung. dan satu lagi lagi menakotkan aku bot pakcik ni asyik mati ja.. iso aku tak pasai2 kena mendayung pulak...

untuk tgk monyet tu kami perlu pergi tempat yg sedikit jauh dari kampung air. semangat pakcik tu cari monyet tu..akhirnya monyet tu muncul.. so kena la bayar $40. bila convert rasa T______T tapi tak pa la anggap ja lah sedekah kat pakcik tu.
rezeki dia kan.lagipun kalau ke brunei wajib ke kampung air kan.. pujuk ati

balai bomba-pakcik tu kata diorg ni kerja tak dak sbb dah lama tak ada
kebakaran... hahaha..

cerita dongeng-di ceritakan kaitakn dengan bukit kat blakang tu

sesi mencari monyet

sbb ko muncul la aku kena tambah bayar $10

air dah nak surut...

boat pakcik ni mati lagi....

istana nurul iman.

lepas selesai melawat kampung air kami ambik kereta dan terus mencari hotel The Capital Residence Suitehotel ni aku tempah kat agoda harga dia $80. murah kan.. bila convert.. ambik kau..200++ tapi hotel ni mmg terbaik la bagi aku.layanan mmg tip top

Selesai mandi.. masa utk cari makan.. masa ni kami pergi gadong mall sbb pakcik tu kata area gadong mall ada pasar mlm..harga makanan kat pasar malam tu murah gila air harga $1 kiranya kami $10 pun tak habis. barang diorg mmg murah2 la..murah sangat.
gadong mall ni jauh sikit dari hotel kami

Muka org lapaq.. hahaha

Jumlah di belanjakan hari ke dua

tol -Rm10.00

RM-10.00
$61x2.6 = RM158.60
jumlah keseluruhan RM168.60

lepas balik dari pasar malam terus ZzzzZZz...

15 ulasan:

1. Assalamu’alaikum.. maaf Tuan / Puan kami numpang Promotion ^_^
    Salam sejahtera Tuan / Puan semoga semua senantiasa diberikan kesehatan dan dimurahkan rezeki nya (amiin). kami disini nak menawarkan semua kereta tuk (Bandung/Jakarta City Tour). Bagi siapapun Tuan / Puan yang dah ada plan tuk bercuti di Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta untuk transportasi semasa di Bandung/Jakarta boleh sahaja PM atau Whatssapp, Email dan kunjungi blog sahaja dekat
    ( http://ww.dhanitourbandung.blogspot.co.id/ )
    ( http://melancongdibandung.blogspot.co.id/ )
    +6282216270779
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Dijamin kami bagi harga yang sangat berbaloi & service yang terbaik / layanan 5 Bintang ***** (Insya Allah).
    Mohon maaf Tuan/Puan apabila ada ayat yang kurang berkenan dalam Promotion yang kami tawarkan..

Nb : Yang lebih mahal banyak yang lebih murah pon ada, tapi kami jamin yang terbaek tetap Dhani Tour Bandung (Insya Allah) jom-jom di Bandung murah jer , Terima Kasih..

2. Assalamu’alaikum.. maaf Tuan / Puan kami numpang Promotion ^_^
    ( http://ww.dhanitourbandung.blogspot.co.id/ )
    ( http://melancongdibandung.blogspot.co.id/ )
    +6282216270779

3. sallam..
    Tuan/Puan..

Kami dari SYAQILLA HOLIDAY TRIP SOLUTION
    menawarkan sewa kereta murah dan service ok!
    untuk melancong di bandung dan di jakarta..
    kami juga memiliki driver yang berpengalaman di bidang pelancongan,
    dan kami juga menjamin ke selesaan kereta nya..
    harga kereta yang kami tawarkan :

-toyota avanza
    -mini bas (25 seat)
    -medium bas (35 seat)
    -big bas (45 seat)

Harga dijamin berpatutan dan jimat tentu dengan service yg tetap memuaskan hati..

harga kereta tersebut sudah termasuk :
    -minyak/petrol
    -parking
    -tol
    -driver meal
    Per hari nye kereta boleh guna dari pukul 08AM hingga 10PM

kami juga menyediakan pakej hotel + transport seperti :
    3D2N :
    *untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)

4D3N :

5D4N :
    **jangan ter agak-agak bila Tuan/Puan menginginkan pakej yang sesuai bajet..

Group yang telah kami layani adalah dari :
    - Kelab Proton Malaysia
    - UITM Malaysia
    - TV3 Malaysia
    - rombongan group shopping dari Brunei Darusallam

Service inshaAllah memuaskan hati, sila tengok pelbagai testimoni2 dari bermacam client kami dalam halaman facebook kami

hotel yang kami sediakan ada option 2 star/3 star/4 star bergantung sesuai keinginan, semua type hotel confirm with free breakfast buffet, wifi dan facility hotel lain nye

"YOUR COMFORT AND YOUR SATISFACTION IS OUR TRADITION"
    untuk mengenai pakej selengkap nya,Tuan/Puan boleh hubungi kami kat :
    Wasap +6287821007999
    Blog: http://syaqillaholidaytripsolution.blogspot.co.id/
    E-mel : salamahrizkiaumaira@gmail.com
    Fan page : syaqillaholidaytripsolution
    Tima kasih ..

BalasPadam
  4. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : paketpelanconganbandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com
    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Wassalam dan Terima Kasih...

BalasPadam
  5. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...

Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : paketpelanconganbandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)

BalasPadam
  6. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...

Call : +6282214441280 / +6282282222896

KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung... Wassalam dan Terima Kasih...

7. *Sorry Participate Sale*

BOOM SALE ..Just For The Month Of September

Pakej Perkhidmatan 4d3n Bandar Bandung (Hotel, & Pengangkutan)...Murah sampe pengsan...

Rm 395/orang jika 2 orang

-Hotel Hyper In
    -Raffles Home

> Tidak termasuk makan tengah hari dan makan malam

> Tidak termasuk kos tiket lawatan per kereta atau perorang di Tempat lawatan dengan itenary.

Sila Tuan/Puan memutuskan Tempat lawatan boleh Ikut tentatif Program yang Sudah di sediakan ATAU Ikut rancangan Sendiri.

Tempaan :

www.bogalakontour.com
    www.sewakeretamurahbandung.com

BalasPadam
  9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

10. Sorry Participate Sale*
    Rm 270/orang jika 5 orang
    Rm 250/orang jika 6 orang
    > Tidak termasuk makan tengah hari dan makan malam
    > Tidak termasuk kos tiket lawatan per kereta atau perorang di Tempat lawatan dengan itinerary.
    Tempahan :
    WhatsApp +6281 220 375 375
    bogalakontour@gmail.com
    Semoga maklumat yang saya berikan memudahkan urusan anda bercuti ke Bandung.
    Terima kasih.
    Wassalam…wr…wb

BalasPadam
  11. Salam sejahtera Tuan/Puan, semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (Amiin)… Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung/Jakarta. Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
    Website : http://www.Dhanitourindonesia.com
    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan.. Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang…
    Kami pun menyediakan paket transport dan hotel
    Wassalam, Terimakasih…
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung… (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja.. Terima kasih…

"DON'T COMPLACENT WITH CHEAP PRICE"

BalasPadam
  12. Salam sejahtera Tuan/Puan, semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (Amiin)… Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung/Jakarta. Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
    Website : http://www.Dhanitourindonesia.com
    Kami pun menyediakan pakej transport sahaja, pakej transport dan hotel, pakej fullboard
    Wassalam, Terimakasih…

“DON’T COMPLACENT WITH CHEAP PRICE”

13. …..

>Promotion Until Fainting<

Sewa Kereta/Pengangkutan Bandung Murah jerr….

●7 seater 350K Rupiah

• 31 Seater New jet bus
    • 47 Seater New jet bus
    • 59 Seater New jet bus

Sila Tuan / Puan memutuskan Tempat lawatan boleh Ikut tentatif Program yang Sudah di sediakan ATAU Ikut rancangan Sendiri.

Untuk Perkhidmatan Kami Janji akan berikan PERKHIDMATAN yang tiptop,Baik,Ramah & bahasa berbudi.

Jom Tempah Sekarang dan dapatkan harga istimewa Dari Syarikat Kami.
    InsyaAlloh amanah dan barokah.

Tempahan:

Call / WhatsApp :

+6281313232315

mytripbandoeng@gmail.com

Semoga maklumat Yang Saya berikan memudahkan urusan anda untuk bercuti ke bandung.
    Terima kasih.
    Wassalam … wr..wb

BalasPadam
  14. Salam sejahtera Tuan/Puan, semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (aamiin).. Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung/Jakarta/Jogja. Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta/Jogja dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
    WhatsApp : +6282280000071
    Call : +6282280000071
    Email : dhanibandung@yahoo.com
    Blog : melancongdibandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)
    Website : www.Dhanitourindonesia.com Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan.. Insya Allah kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang… Kami pun menyediakan paket Transport dan Hotel.
    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung/Jakarta/Jogja.
    Kami menyediakan pakej Transport dan Hotel, Pakej Full Board.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik Dhani Tour Bandung Transport… (Insya Allah) Jom mari melancong diBandung/Jakarta/Jogja Murah sahaja..
    Terimakasih

BalasPadam
  15. Salam sejahtera Tuan/Puan, semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (aamiin).. Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung/Jakarta/Jogja. Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta/Jogja dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
    WhatsApp : +6282280000071
    Call : +6282280000071
    Email : dhanibandung@yahoo.com
    Blog : melancongdibandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)
    Kami menyediakan pakej Transport dan Hotel, Pakej Full Board.